مقدمه در مورد ویپ (VoIP)
نوشته شده توسط : ساحل

به طور خلاصه، VoIP یا Voice Over IP، تکنولوژی انتقال صدا روی بستر شبکه است که امکان برقراری تماس های تلفنی را روی بستر شبکه IP فراهم می آورد.

تا ۳۰ سنه پیش کلمه ای به اسم اینترنت وجود نداشت و بستگی محاوره ای فقط از طریق شبکه عمومی تلفن (PSTN) شدنی بود. همچنین ارسال داده به گزیده تر در فواصل بعید خرج ی بسیاری به دنبال داشت؛ اما در طی چند سال گذشته شاهد voip چیست پدیده هایی جذاب بوده‌ایم؛ گسترش رایانه‌ های شخصی، فناوری‌ های جدید ارتباطی همچون تلفن های سلولی و سرانجام شبکه مفصل اینترنت.

نسل جدید ارتباطات از راه چت و پست الکترونیکی پایدار شد و بازرگانی در سایه ی وب تولدی دوباره یافت. حال ما شاهد انقلابی واقعی در دانشمند ارتباطات هستیم. کسان با به کارگیری کامپیوتر شخصی یا تلفن همراه و اینترنت به امور کاری خویش می پردازند و یا بیشتر اوقات فراغت خود را در این دنیای بی کران سپری می‌کنند. تبادل اطلاعات (تصویر، صدا و مستندات) را به راحتی اتمام می‌ دهند و با به کارگیری نرم افزارهای کاربردی از طریق اینترنت به گفتگو با یکدیگر می‌پردازند. همگی این مسایل، امروزه در سایه یک تکنولوژی اتمام می شود که گسترش روز افزونش تمامی ارتباطات را تحت الشعاع پیمان داده و آن فناوری VoIP است.

ویپ VoIP چیست و چگونه شغل می‌کند؟
صوت یا صدای انسان سیگنالی آنالوگ است. فلذا در مبدأ از یک مبدل سیگنال آنالوگ به دیجیتال، کاربرد می شود. با پروا به اینکه صوت می‌ بایست جهت انتقال از طریق شبکه IP به بسته‌ هایی از جنس داده تبدیل شوند، دیجیتال شدن سیگنال صوت باید سپریدن پذیرد. همانطور که در شکل زیر نگریستن می کنید در طی مراحل تبدیل آنالوگ به دیجیتال، کدک‌ ها نقش مهمی ایفا می‌کنند که برای آگاهی از شیوه کارکرد کدک‌ ها و گونه ها آنها می توانید به لینک پایین مراجعه کنید. جزییات را در شکل زیر می توانید تماشا نمایید.

محاسبه پهنای باند لازم برای مکالمات VoIP
کدک در ویپ VoIP

در طرف مقابل بعد از دریافت، عمل عکس سپریدن خواهد پذیرفت. سیگنال دیجیتال که از طریق شبکه IP انتقال یافته، در مقصد و بدست یک تبدیل کننده از حالت سیگنال دیجیتال به آنالوگ تبدیل می شود.

دیکد کردن در ویپ VoIP

سیگنال دیجیتال زیاد ساده‌تر مهارشدنی است. فشرده سازی، مسیریابی، تبدیل آن به فرمتی پسندیده و تغییر ناپذیر در برابر نویز از مواردی است که مهار آن ها در حالت دیجیتال ساده تر انجام می پذیرد.

روند انتقال دیتا در VoIP

روند انتقال دیتا در شبکه ویپ

ارزان بودن به کارگیری شبکه ی دیتا جهت انتقال صوت، کاربرد بهینه از پهنای باند، توانایی ارسال با نرخ بیت های مختلف، امکان برگزیدن کیفیت مکالمه و در نتیجه تعیین میزان خرج از طرف کاربر و اضافه نمودن سرویس های جدید از مزایای این تکنولوژی می باشند. این فناوری همراه با مزایای بسیاری که ارائه می دهد، با توجه به ماهیت شبکه های IP، ریسک های امنیتی نیز به دنبال دارد و به کارگیری آن نباید بدون در نظر اخذ ملاحظات امنیتی انجام شود. در پیوستگی به شرح مزایای این فناوری پرکاربرد می پردازیم.

مزایای ویپ (VoIP)
از نقطه نظرهای متفاوتی می نا به بررسی مزایای این تکنولوژی پرداخت که بالطبع تفریق خرج های جاری، از دسته جذاب ترین ویژگی های این فناوری است که بعضی از دلایل این فرمایش عبارتند از:

۱. بی نیازی از سیم کشی مجزا

این فناوری از بستر شبکه برای ارتباطات تلفنی بهره‌گیری می کند که خرج ی کابل کشی مجزا را از میانی می برد. هم چنین در صورت جابجایی محل کاربر، دیگر زحمت سیم کشی به فضا جدید وجود نخواهد داشت.

۲. کنفرانس‌های صوتی و تصویری

سازمان هایی که برای سپریدن امور خود از برقراری کنفرانس ها در بستر VoIP بهره‌گیری می‌ نمایند، از هزینه های برقراری ارتباطات تلفنی با توجه به مسافت های کاربران (حتی در ابعاد بین المللی) ممانعت می کنند.

۳. یکی کردن دستگاه تلفن با رایانه شخصی

همان طور که می دانید امروزه به کارگیری نرم افزارهای تلفنی (SoftPhone) در سازمان‌ها و حتی سیستم های خانگی به چهره روزافزون در حال گسترش می باشد. استفاده از این نرم افزارها جایگزینی برای IP-Phone به شمار میرود که فقط احتیاج به Handset دارد. لذا بدین چهره می توانید از خرج های موجود بکاهید.

۴. تماس کاربران بیرون از سازمان به صورت رایگان به هر نقطه از دنیا

کاربران این سیستم از راه اینترنت توانا به تماس با سازمان باره نظر خویش می‌باشند. این ویژگی برای کارکنانی که خارج از پیرامون دفتر هستند، علاوه بر کسر هزینه ها مایه تسهیل تماس های تلفنی نیز می شود.

۵. اشاعه آسان

گسترش و اضافه کردن کاربر در این سیستم ها به سادگی سپریدن پذیر است و برخلاف سیستم های اسبق نیاز به سیم کشی مجدد برای هر کاربر وجود ندارد.

۶. مدیریت متمرکز و آسان

مراکز تلفن مبتنی بر VoIP محیطی را تحت شبکه در اختیار کاربر قرار می دهند که از طریق آن می‌تواند تنظیمات را تغییر داده، کاربر اضافه کرده و یا گزارش گیری نماید. همچنین از دیگر برتری های ویپ می نا به موارد ذیل اشاره کرد:

ترکیب کارکردهای صدا و دیتا
کاهش هزینه های مربوط به حمایت و نگه داری به انگیزه یکی کردن شبکه داده و شبکه تلفنی
امکان ترکیب کردن محصولات تولید کنندگان گوناگون (بدلیل استفاده از استاندارها جهانی و عدم برگزیدن به روش‌های پیاده سازی)
پویایی و ترقی روز افزون شبکه های ویپ
قابليت برنامه نويسی راحت تر و گسترش و برآیند اینکه یکپارچگی با سیستم های مختلف
پشتیبانی از كليه امكانات مخابراتی كنونی و حتی ارايه خدمات جديد، با هزينه‌ی بسيار پايين و سهولت اجرايی بالا
امکانات ویپ (VoIP)
برخی امکانات این سیستم جدید به شرح زیر می‌باشد:

۱. امکان ارائه عدد تلفن های داخلی به تعداد بالا

با پروا به گنجایش سیستم تلفنی که تاسیس شده است، می توانید شمار گوناگون درونی ها را داشته باشید.

۲. امکان دریافت پیام صوتی (Voicemail)

با استفاده از این سرویس، در صورت عدم امکان پاسخگویی کاربر، می تاب برای او پیام گذاشت. کاربر در زمان دلخواه توانا به شنیدن این پیام بوده و امکان ارسال پیام به ایمیل وی نیز امکان پذیر خواهد بود.

۳. ضبط مکالمات

این امکان وجود دارد که تمامی مکالماتی که در بستر ویپ در سیستم شما صورت می‌گیرد، ضبط شده و در سیستم شما اندوخته گردند.

۴. تلفن های نرم افزاری (SoftPhone)

با نصب تلفن‌های نرم افزاری امکان دسترسی به داخلی‌های کاربران از طریق کامپیوتر فراهم می‌باشد. با استفاده از این خاصیت کاربرانی که بیرون از محیط سازمان هستند، امکان بستگی با سازمان را کماکان خواهند داشت. در ضمن این امکان هستی دارد که از لپ تاپ یا موبایل به عنوان وسیله ارتباطی بهره‌گیری کرد.

۵. فکس یا Fax to Email

با به کارگیری این ویژگی، قابلیت ارسال فکس های واصله به ایمیل وجود خواهد داشت. بدین صورت خدمت بزرگی به پیرامون زیست و صرفه جویی در مصرف کاغذ خواهد شد. از سوی دیگر ذخیره شدن اسنادی از این قبیل در ایمیل، دسترس پذیری آن ها را بالا می برد.

۶. VoiceMail to Fax

همانطور که قبلا نیز اشاره شده، این امکان نیز یکی سایر از قابلیت هایی است که تکنولوژی VoIP در پسندیدن می گذارد که البته ملزم به هستی امکانات شبکه ای جهت فرستادن پیام های صوتی به ایمیل می باشد.

۷. Interactive Voice Response

این ویژگی (IVR) با تماس کاربران منوی صوتی را فراهم می کند لغایت برای اتصال به تقسیم باره عقیده عدد همان تقسیم را بر پایه پیامی که پخش می شود وارد کند. برای نمونه در هنگام تماس با سازمانی که حائز تقسیم هایی از قبیل فروش، پشتیبانی، مالی و... است، ابتدا پیامی برای بیننده پخش می شود که برای وابستگی با هر بخش شماره ای اعلام می‌شود. سپس کاربر با برگزیدن شماره‌ها به دسته مورد نظرش هدایت می شود.

۸. صف انتظار

با به کارگیری این ویژگی، در صورت اشغال بودن خط شما، تماس های مخاطبان شما از دست نرفته بلکه در صف قرار دیتا می شوند لغایت به هنگام آزاد شدن شماره شما، تماس برپا شود.

۹. تنظیم ساعات اداری

این خاصیت هم گرد از موارد کاربردی در پیاده سازی سیستم های تلفنی سازمان ها به آمار میرود که در سیستم های بر پایه VoIP به راحتی قابل انجام خواهد بود.

۱۰. گزارش گیری

این امکان وجود دارد که تمام تماس های کاربران به چهره گزارش در این سیستم ذخیره شود که در بازرسی بر تماس ها و ارائه گزارش هایی که بیانگر روش پاسخگویی و تعداد تماس هاست، مفید می باشد.





:: بازدید از این مطلب : 169
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 شهريور 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: